Rabu, 23 September 2009

Eropah kearah ISLAM...

Umat Islam bertambah di Eropah

WASHINGTON: Semakin ramai masyarakat Eropah memeluk Islam kerana percaya ia satu-satunya jalan memperoleh ketenangan sejati dan sebagai reaksi kepada ketidaktentuan moral masyarakat Barat, kata penyelidik Islam dan bukan Islam kepada akhbar terkemuka Amerika Syarikat.

Walaupun tiada perangkaan tepat, pemerhati menganggarkan beribu-ribu lelaki dan wanita Barat memeluk Islam setiap tahun, lapor The Christian Science Monitor (CSM).

Salah seorang daripada mereka ialah Mary Fallot yang memeluk Islam tiga tahun lalu selepas menanyakan soalan rohani kepada dirinya sendiri dan tidak menemui jawapan dalam agama anutannya sebelum itu, Kristian.

“Bagi saya, Islam ialah mesej mengenai kasih sayang, tolak ansur dan keamanan,” katanya.

Akhbar berkenaan memetik pakar sebagai berkata, penyelidikan juga menunjukkan lebih ramai wanita yang memeluk Islam berbanding lelaki.

Bagaimanapun, bertentangan dengan anggapan biasa, sebilangan kecil saja menukar agama bagi membolehkan mereka mengahwini lelaki Islam. – Agensi

“Dulu ia memang begitu tetapi kini ramai wanita Barat memeluk Islam dengan kerelaan hati,” kata Dr Haifa Jawad, pensyarah di Universiti Birmingham di Britain.

Fallot turut ketawa ketika ditanya sama ada kehidupan cintanya ada kaitan dengan keputusan besar yang diambil untuk menukar agama.

“Apabila saya memberitahu rakan sekerja yang saya sudah memeluk Islam, reaksi pertama mereka ialah bertanya sama ada saya mempunyai teman lelaki Islam. Mereka tidak percaya saya memeluk Islam dengan kerelaan hati,” katanya.

Malah, katanya, dia menyukai cara ‘Islam menghendaki umatnya sentiasa berhubungan dengan Allah.’

Penyelidik yang mengkaji punca wanita Belanda memeluk Islam, Karin van Nieuwkerk, menegaskan wanita tertarik dengan ‘idea tertentu kewanitaan dan kelelakian dalam Islam.

“Terdapat lebih banyak ruang untuk keluarga dan peranan dalam Islam dan wanita tidak dianggap sebagai objek seks,” katanya.

Pada masa sama, kata Sarah Joseph, mualaf Inggeris yang mengasaskan majalah gaya hidup Islam, ‘Emel’, berkata ‘wanita yang memeluk Islam mencari gaya hidup lebih baik daripada gaya feminisme berlebihan Barat yang tidak selalunya tepat.’ —Agensi

Petikan: BErita Harian 29 Disember 2005

Tiada ulasan:

Catat Ulasan